FAQs Verhuis

Mijn leefsituatie verandert: wat doe ik?

Je verhuist

Als je verhuist, neem je normaal gezien je energiecontract gewoon mee naar je nieuwe woning.

Wat te doen:

  1. je verwittigt op tijd jouw leverancier en geeft jouw meterstanden door. Daarvoor gebruik je het energieovernamedocument, waar alle leveranciers in Vlaanderen mee werken om klanten te verhuizen. Je vindt deze onderaan in de blauwe balk. Let op: heb je zonnepanelen, dan dien je een ander energie-overname document in te vullen. 
  2. ben je al klant, dan kan je je verhuis doorgeven via het contactformulier. 
  3. op de website van de VREG vindt je een online verhuisplanner die je in een paar minuten op de juiste weg zet.

Je verbouwt of je huis staat leeg

Verwttig ons van de leegstand via het contactformulier op het klantenportaal. 


Contract stopzetten

Als je naar het buitenland verhuist (of naar een regio waar je leverancier niet actief is), naar een woning zonder aparte meter (bijvoorbeeld in een appartementsgebouw), of als je bij iemand intrekt die al een contract heeft, moet je je energiecontract opzeggen. Vul een energieovernamedocument in (zie de blauwe balk hieronder) en bezorg het aan je energieleverancier. Op basis van de meterstanden op het document zal je leverancier een eindfactuur opstellen. 


Overlijden

Bij een overlijden is het, net als bij een verhuis, nodig om een energieovernamedocument op te maken. Je vult je eigen gegevens in bij de overnemer, en die van je partner bij de vertrekkende klant.  

Je zal bij jouw huidige energieleverancier ook de nieuwe contractaanvraag willen doen. Je dient te kiezen voor 'ik verhuis' en de verhuisdatum en meterstanden, zoals genoteerd op het energieovernamedocument, in te vullen.


Echtscheiding

Na een echtscheiding, of een andere situatie waarin mensen besluiten om niet meer samen te wonen, kan er ook een energieovernamedocument nodig zijn, ook als iemand op het oude adres blijft wonen.








Was this article helpful?

FAQ HOME